×

آرمان فیضی
کرمانشاه استانی با ظرفیت های عالی، اما مردمی با جیب خالی!!

  • کد نوشته: 13019
  • ۱۳۹۶-۰۶-۳۱
  • 1510 بازدید
  • ۵ دیدگاه
  • آوای باینگان: استان کرمانشاه با تنوعی از اقوام ومذاهب در غرب ایران اسلامی همانند نگینی می درخشد.
    کرمانشاه استانی با ظرفیت های عالی، اما مردمی با جیب خالی!!
  • این استان غربی کشور با مساحتی قریب به ۲۵هزار کیلومتر مربع، یک و نیم درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، هم چنین از نظر جمعیتی قریب به دو میلیون نفر را در خود جای داده است. کرمانشاه از دیرباز تاکنون منطقه ای مهم و استراتژیک بوده است. کرمانشاه استانی است که ظرفیت های اقتصادی بسیاری دارد. در اولین و شاید مهم ترین ظرفیت، استان کرمانشاه یک استان مرزی است و ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و تنها استان مرزی کشور است که هم زمان با دو بخش کردنشین و عرب نشین عراق، مرز مشترک دارد.

    وجود مرزهای مشترک و بازارچه های مرزی فرصت های مناسبی را جهت شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد استان فراهم آورده است به طوری که این مرزها فرصت مناسبی جهت اشتغال زایی هستند و همچنین با تبادلات کالاها و صادرات و واردات(خاصتا صادرات) می توان رونقی اقتصادی در استان ایجاد کرد که در نهایت به اقتصاد خانواده های استان هم کمک شایانی می شود.

    از سوی دیگر نزدیکی به مرز می تواند سرمایه گذاران را مجاب کند که با سرمایه گذاری در استان و راه اندازی کارگاهها وکارخانجات به صنعتی شدن این استان کمک کنند و در جهت اشتغال زایی گام موثری بردارند. از طرف دیگر استان کرمانشاه یک استان کهن و تاریخی است و دارای میراث فرهنگی و آثار تاریخی فراوان است، آثاری که در سطح ملی و حتی جهانی به ثبت رسیده اند. هم چنین کرمانشاه یک استان چهار فصل محسوب می شود (برای مثال آب و هوای گرم و خشک و نخل های زیبای قصرشیرین و همچنین آب و هوای معتدل وطبیعت سرسبزو دلنشین اورامانات گواهی بر این مدعا است) و در تمام فصول می تواند پذیرای گردشگران باشد.

    استان کرمانشاه با طبیعتی دلنشین و اماکن گردشگری فراوان می تواند چشمان هر بیننده ای را به خود مجذوب کند. از سوی دیگر استان کرمانشاه تنوعی از اقوام و مذاهب را در خود جای داده است و به تبع، این اقوام، فرهنگ های زیبا و مخصوص به خود را دارند که این موضوع می تواند گردشگران را جهت آشنایی با فرهنگها به سوی استان سرازیر کند.

    در بحث صنایع دستی نیز کرمانشاه استانی غنی به شمار می رود به طوری که صنایع دستی استان می تواند در جهت اشتغال زایی نیز مورد توجه قرار بگیرد. همه موارد ذکر شده، استان کرمانشاه را به عنوان استانی با داشتن ظرفیت های بالای گردشگری معرفی نموده است.

    امروزه بعضی از کشورها اقتصاد خود را بر پایه صنعت گردشگری بنا نهاده اند زیرا صنعت توریسم اگر به خوبی مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت های آن از جمله راه و اماکن رفاهی مناسب فراهم شود، صنعت پول ساز و ارزآوری به شمار می آید و هم چنین اشتغال زایی خوبی نیز در پی خواهد داشت. امروزه توریسم درمانی نیز به عنوان شاخه ای ازصنعت توریسم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و استان کرمانشاه نیز با توجه به آنکه از نظر امکانات درمانی وضعیت به نسبت بهتری نسبت به استان های همجوار و همچنین کشور همسایه دارد می تواند به توریسم درمانی نیز توجه بیشتری داشته باشد.

    از دیگر ظرفیت های این استان، ظرفیت مناسب و بالای کشاورزی در این استان است. استان کرمانشاه با برخورداری از منابع آبی و خاکی غنی به هراه اقلیم مناسب، شرایط مطلوبی جهت کشاورزی و رونق آن دارد و می تواند از قطب های مهم کشاورزی کشور باشد. گندم،جو، نخود، کلزا، چغندر و ذرت از مهم ترین محصولات کشاورزی است که در این استان کشت می شوند و البته کرمانشاه قطب تولید نخود کشور است. با توجه به هم مرزی استان، با کشور عراق می توان محصولات مازاد بر نیاز و کشور را به عراق نیز صادر کرد.

    حال با وجود همه این ظرفیت ها، انتظار می رفت استان کرمانشاه، استانی به نسبت توسعه یافته، دارای وضع اقتصادی مناسب و مردم استان وضع معیشتی مطلوبی داشته باشند و هم چنین از نظر آمار اشتغال نیز، استان در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. اما آیا اوضاع این روزهای استان کرمانشاه این چنین است؟
    برطبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه مدتهاست در صدر بیکارترین استان های کشور قرار گرفته است و این نشان می دهد وضعیت اشتغال در این استان بسیار وخیم است. هم چنین بر طبق آمارها درآمد سرانه در استان کرمانشاه از متوسط کشوری پایین تر است و در خصوص میزان سپرده های بانکی نیز استان کرمانشاه وضع چندان مطلوبی ندارد و در رده های پایین جدول قرار می گیرد. این روزها در کرمانشاه فقر در اکثر ابعادش به خصوص در بعد اقتصادی بیداد می کند، به زبانی ساده تر این روزها جیب کرمانشاهیان خالی است!! بیکاری و فقر دست به دست هم داده اند و انواع معضلات و آسیب های اجتماعی را برای مردم استان کرمانشاه به ارمغان آورده اند. اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی از مهم ترین آسیب های اجتماعی استان به شمار می رود که البته این موارد خود نیز معضلات دیگری را به دنبال خواهند داشت. اما به راستی دلایل این اوضاع وخیم و نگران کننده چیست؟؟

    چرا باید استانی با این ظرفیت های عالی در چنین وضعیت غم انگیزی به سر ببرد؟ کرمانشاه از استانهایی بود که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی خسارات و ویرانی های زیادی را به جان خرید و نیاز بود که دولت های بعد ازجنگ توجه بسیار ویژه ای به این استان داشته باشند و بهترین و تواناترین افراد را در سطح مدیریت این استان بگمارند اما حقیقتا این مهم به واقعیت نپیوسته است و به نظر نگارنده، کم توجهی دولت های بعد از جنگ تا به امروز وسوء مدیریت ها درسطح استان باعث شده است که امروز استان کرمانشاه این چنین شرایط سخت و دشواری را تجربه کند.

    خطاب به دولتمردان پایتخت نشین باید گفت که اگر بیش از این به استان محروم کرمانشاه توجه نکنند وضع کرمانشاه بحرانی تر ازاین خواهد شد و آن وقت تبعات این بحران نه فقط در خود استان بلکه در سطح کشور خود را نمایان می سازد.

    رهبر معظم انقلاب در سفر پرخیر وبرکت خود به استان کرمانشاه فرمودند: «کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است»، پس دولتمردان گرامی، لطفا به داد این دیارمحروم و چهره زیبای ایران اسلامی برسید که مردم این دیار چشم به راه یاری شما هستند.

    ✍️آرمان فیضی دانشجوی اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه

    نویسنده: آرمان فیضی

    نوشته های مشابه

    5 پاسخ به “کرمانشاه استانی با ظرفیت های عالی، اما مردمی با جیب خالی!!”

    1. مزایده گفت:

      ممنون از سایتتون

    2. باینگانی مقیم مرکز گفت:

      باتشکر از متن جالب و خوب اقای فیضی ما که از دولتمردان و مسولین رده بالا انتظار داریم که نوابغ ما از کرد و اهل تسنن را بعنوان وزیر و وکیل و مسولین منتصب نمایند ایا شورای شهر ما نتوانست یک نفر بومی متخصص و متعهد و دلسوز بومی را بعنوان شهردار باینگان انتخاب نمایند و یا اینکه همچنین فردی در منطقه یافت نمی شد وقتی ما نمی توانیم از خودمان یک فرد را بعنوان شهردار یک شهر کوچک انتخاب کنیم چرا از مسولین بالا این همه توقع داریم

    3. همشهری گفت:

      خدا وکیلی یا یک کم فعال و به روز باشید یا اینکه سایت را ببندید

    4. حسین گفت:

      ممنون مطلب خوبی بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *