همانطور که حضور بلاگرها برای مخاطب موجب دسترسی راحتتر به خدمات میباشد اما متاسفانه آثار مخربی هم به همراه دارد.هدف از این یادداشت در مورد آگاهی در خصوص آن دسته از بلاگرهایی می باشد که محتویات غیر اخلاقی منتشر میکنند و خود را هم بلاگر میدانند.
فضای مجازی،دنیای وسیع و پر از اتفاقاتی است که با عالم واقعی تفاوتهای بسیاری دارد،زندگیهایی که از طرف این بلاگرها به اشتراک گذاشته میشود بسیار بسیار دور از واقعیت است، بلاگرهایی که این روزها از هر ترفندی و به هر قیمتی حتی گرفتن جان آدمها، برای جذب فالوور استفاده میکنند.
متاسفانه این بلاگرهای نمایشی و دارای محتوای زرد خیلی از افراد را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث تخریب و اثراتِ منفی در زندگیهای واقعی شده است .اثراتی که عواقبی جبران ناپذیر دارد؛مانند خودکشی،خیانت ، طلاق، اعتیاد ، دروغ ، انتشار خبرهای کذب و غیر اخلاقی،کلاهبرداری،سرقت، تبلیغ محصولات غیر استاندارد و ….
تبلیغ و ارائه خدمات و محصولات توسط افراد شناخته شده بسیار تاثیرگذار است و متاسفانه همين امر باعث ضرر و زیانهای بسیاری شده است، مخاطبینی که به راحتی فریب می خورند و در قبال بیفکری و بیمسئولیتی این افراد خسارت زیادی را متحمل میشوند که البته این ضرر و زیان شامل اعتماد و سادگی مخاطبین هم میشود که به راحتی تحت تاثیر هرگونه تصویر یا صحبتی قرار میگیرند و اعتماد میکنند.
فراگیری شبکههای اجتماعی در جامعه زمینه مناسبی را برای تبلیغ و تایید کارها و خدمات از سوی چهرهها و بلاگرها فراهم کرده که اقدام به تبلیغ و تایید کالاها میکنند.از نظر قواعد حقوقی کسی که درباره کیفیت و سلامت کالایی اظهار نظر و به نوعی آن را تایید میکند در صورت اثبات کذب بودن ادعا و ایراد خسارت به مصرف کننده مسئول تلقی میشود. یکی از معضلات موجود در کشور ما رها بودن شبکههای اجتماعی در فضای مجازی است، همین خلع قانونی باعث شده که چهرههای مشهور و افرادی که اصطلاحاً به آنها بلاگر یا شاخ مجازی گفته میشود صرفاً برای کسب درآمد و منافع مادی خود و بدون اطلاع از صحت و سقم مفاد آگاهی اقدام به تبلیغ آن در فضای مجازی می نمایند.
فقدان دانش عمومی و عدم آموزش و اطلاع رسانی لازم به شهروندان توسط مراجع ذیربط مخصوصاً رسانههای همگانی از عوامل اصلی افزایش تبلیغات بی اساس در فضای مجازی هستند.
این روزها فضای مجازی به فضای واقعی تبدیل شده است و عدم آگاهی مردم در این حوزه باعث تبدیل بروز آسیبهای جدی به خانواده جوانان ، نوجوانان و جامعه شده است.
یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با اخاذی کلاهبرداران اینترنتی «اطلاع رسانی، افزایش سطح معلومات و سواد عمومی در فضای مجازی» است. برای کاهش آسیبهای جبران ناپذیر فضای مجازی باید به صورت جدی به مردم و کاربران آگاهی بخشید.در این زمینه صدا و سیما مدارس دانشگاهها و سازمانهای فرهنگی بسیار تاثیرگذار هستند.
اوضاع تبلیغات در بلاگرها بسیار آشفته و پر خطر است و هیچ نظارتی هم روی کالاهای تبلیغاتی وجود ندارد این روزها نیاز فوری و جدی فضای مجازی ، ساماندهی آن است فضای مجازی نیازمند قانونی است که اجازه تبلیغات مضر مانند تولید محتوای جنسی ، رقصاندن و استفاده از کودکان برای کسب و کار ، فحش دادنهای رکیک ، عادی سازی طلاق و خیانت ، بی حرمتی به بزرگترها و … ممنوع کند و سبک زندگی پوچ و بدون حریم شخصی را تبدیل به زندگی هدفمند و مثبت کند.
اگر مردم به هر دلیلی در فضای مجازی دچار آسیب شدند، برای شروع یک شکایت کافی است اما برای پیگیری قطعاً باید با همکاران پلیس ( پلیس فتا) همکاری داشته باشند تا بتوانند ادله محکمه پسندی را جمعآوری کنند یا با استناد به بخشنامه استنادپذیری ادله دیجیتال، آنچه را که به عنوان ادله دیجیتال اخذ می شود با مستندات قانونی مطابقت داشته باشد تا محاکم قضایی بتوانند حکم صادر کنند.بنابراین بلافاصله شکایت کردن و پلیس را در جریان گذاشتن بهترین راه برای شکایت است ./