×

ثبت تصویر پلنگ ایرانی برای دومین‌ بار در منطقه بوزین و مرخیل باینگان

  • کد نوشته: 21750
  • ۱۴۰۱-۰۹-۰۸
  • 437 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار بعد از گذشت چهار سال در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باینگان خبر داد.
    ثبت تصویر پلنگ ایرانی برای دومین‌ بار در منطقه بوزین و مرخیل باینگان
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این خصوص گفت: با تلاش محیط بانان سخت‌کوش و زحمتکش استان کرمانشاه برای دومین بار حضور پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل بخش باینگان ثبت و تصویربرداری شد.

    وی ضمن ابراز خرسندی از ثبت این رکورد عنوان کرد: در مورخ هفتم آذر ماه ۱۴۰۱ همکاران محیط زیست، شهر باینگان که مشغول گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل بودند، توانستند از یک قلاده پلنگ ایرانی در این زیستگاه تصویربرداری و وجود این گونه ارزشمند توسط آقای سردار رستمی مسئول منطقه به ثبت رسید.

    جلیلیان افزود:تصویربرداری از  پلنگ در استان کرمانشاه برای اولین بار در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ میسر شده بود و آن زمان نیز همکاران این اداره در رخدادی کم نظیر، موفق شده بودند ازیک قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه های شهر باینگان تصویربرداری کنند. 

    مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: علاوه بر ارزش ذاتی و اکولوژیکی این گونه ارزشمند، ثبت حضور این گونه از حیات وحش بیانگر تلاش صادقانه محیط بانان و اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای کاهش تعارضات جوامع محلی با زیستگاه ها، برنامه های مقابله و کاهش اثرات خشکسالی و افزایش قابل توجه جمعیت علف خواران طی سال‌های اخیر در این منطقه است.

    این مقام مسئول در پایان گفت: با توجه به در اختیار داشتن امکانات و تجهیزاتی که در اختیار کارشناسان حیات وحش و همچنین محیط بانان در سطح استان داریم، امیدواریم که بتوانیم در آینده شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از حیات وحش در مناطق تحت مدیریت استان باشیم.

    منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل داری مساحت ۲۵۴۷۲ هکتار در ۱۳ کیلومتری از جنوب غربی شهرستان پاوه قرار دارد.

    وضیعت توپوگرافی و شرایط فیزیکی از جمله نوع پوشش آن که بیشتر از نوع جنگلی متراکم می باشد شرایطی را فراهم نموده است که به جرأت می توان گفت منطقه بوزین و مرخیل از بی بدیل ترین مناطق زیستی ایران می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *