×

منشور حقوق شهروندی؛ امید دوباره اقوام و اقلیت ها

  • کد نوشته: 11542
  • ۱۳۹۵-۱۰-۰۵
  • 1774 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: دکتر روحانی در تدوین منشور حقوق شهروندی به جزییات، حقوق شهروندان را مورد بررسی قرار داده و زمینه را برای اجرایی کردن مفاد این منشور فراهم کرده، حقوقی که بسیاری از شهروندان سال ها امید به اجرایی شدن آن دارند و اینک زمان تحقق یک وعده بزرگ فرا رسیده است.

    منشور حقوق شهروندی؛ امید دوباره اقوام و اقلیت ها
  • با نگاهی به منشور حقوق شهروندی که هفته گذشته توسط رییس جمهوری رونمایی شد می بینیم که بسیاری از اصول قانون اساسی در آن تکرار شده اما نگاهی عمیق تر که به منشور که می اندازیم می بینیم که آنچه در قانون اساسی آمده کلی اما منشور وارد جزییات شده است.
    صاحبنظران علم حقوق معتقدند که عملی کردن قوانین کلی مشکل است و از این رو رییس جمهوری برای اجرایی کردن آنچه در ارتباط با حقوق شهروندی در قانون اساسی آمده به جزیی کردن آن پرداخته و اکنون این منشور قابلیت اجرایی دارد.
    تدوین و رونمایی از حقوق شهروندی که تاکیدی دوباره و چند باره رییس جمهوری و مسوولان کشور بر رعایت حقوق شهروندان در بخش های مختلف است نویدی به ملت ایران می دهد که دولت تدبیر و امید به آنچه که به مردم وعده داده است، پایبند بوده و خواهد ماند.
    در منشور حقوق شهروندی به مطالب بسیار خوبی در زمینه حقوق اقوام و اقلیت ها پرداخته شده و پس از رونمایی منشور مورد استقبال اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی قرار گرفت.
    دکتر روحانی قبل از انتخاب به عنوان رییس جمهوری نیز بیانیه ۱۰ ماده ای اقوام و مذاهب را منتشر کرد و توانست بخش های مهم و اساسی آن را محقق کند؛ مانند تدریس به زبان مادری( ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان) و انتخاب سفیر از میان نیروهای کُرد اهل سنت(سفیر ایران در ویتنام و کامبوج اهل سنندج است) و امروز در قالب منشور حقوق شهروندی اقوام و مذاهب منتظرند که به دیگر خواسته های به حق خود برسند.
    بیانیه ۱۰ماده ای اقوام و مذاهب و منشور حقوق شهروندی دو بال مستحکم دولت تدبیر و امید برای تحقق خواسته های همه شهروندان است. بیانیه ۱۰ ماده ای دکتر روحانی اکنون روال اجرایی به خود گرفته و اگرچه سرعت اجرای آن کند است اما وارد مرحله اجرا شده و اینکه منشور حقوق شهروندی هم به کمک دولت آمده است تا زمینه را برای احقاق حقوق همه شهروندان فراهم نماید.
    در منشور حقوق شهروندی هرآنچه که در مورد حقوق شهروندان در قوانین مختلف کشور به صورت پراکنده آمده است در قالب این منشور جمع آوری و به صورت آسان در دسترس قرار گرفته است و این یکی از ویژگی های خوب این منشور است.
    توجه به مساله وحدت در میان اقوام و مذاهب و ادیان مختلف کشور در این منشور به خوبی آمده و در بندی از آن ‘توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است’ که این یادآوری ایجاد وحدت و همبستگی در میان ملت ایران امری مبارک است.
    ‘تنوع و تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران به ‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی در چارچوب هویت ملی مورد احترام است’، ‘شهروندان فارغ از تفاوت‌های قومی و مذهبی از حق ارتباطات بین فرهنگی برخوردارند’، ‘شهروندان از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود برخوردارند’، ‘شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعی و در چارچوب موازین قانونی آزاد هستند’، بندهایی از مفاد این منشور هستند که مورد استقبال گسترده جوانان ساکن در مناطقی قومی و مذهبی کشور در شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.
    برخلاف آنچه که عده ای امروز تدوین و رونمایی از این منشور را مانوری تبلیغاتی برای انتخابات سال ۹۶ می دانند، افراد منصف قضاوت می کنند که گام های عملی برای اجرایی کردن بخش زیادی از این منشور از جمله فراهم کردن بستر مناسب برای حضور همه نیروهای شایسته در تمام نقاط کشور در پست های مدیریتی از ابتدای دولت تدبیر و امید برداشته شده و این منشور تاکیدی دوباره بر وعده های دولت است.
    مفاد منشور حقوق را بارها در سه سال اخیر از زبان رییس جمهوری و سایر اعضای دولت در برنامه های مختلف دیده و شنیده ایم و اکنون که زمینه برای عملیاتی کردن این منشور فراهم شده، رییس جمهوری آن را رونمایی و اعلام کرد.
    ضمانت اجرایی این منشور هم همانطور که دکتر روحانی قوه مجربه را مکلف به پیگیری و اجرای آن کرد، وجود دارد و از پشتوانه حمایتی قوی در دولت برخوردار است و به گفته صاحبنظران علم حقوق این منشور حکم مصوبه هیات دولت را دارد.
    دولت تدبیر و امید برای اجرای این منشور پشتوانه مردمی را دارد و ملت ایران هم همچنان امیدوارند که دولت با پشتوانه رای بالای مردم بتواند در راستای احقاق حقوق شهروندان تلاش کند و دراین راستا همه ارکان قوه مجریه باید پای کار بیایند و دولت را در اجرای این منشور کمک کنند.
    اقوام و اقلیت های دینی امروز مطالبات به حق خود را در چارچوب دولت تدبیر و امید محقق شده می دانند و انتظار دارند که دولت با پشتوانه مردم، محکم و استوار در راه احقاق حقوق همه شهروندان از هر قوم و مذهبی دفاع کند و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند.
    **خبرنگار ایرنا در کرمانشاه

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *