×

مقام عراقی:
افتتاح گذرگاه شوشمی بر افزایش مبادلات تجاری با ایران تاثیرگذار است

  • کد نوشته: 23027
  • ۱۴۰۲-۰۴-۰۷
  • 196 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: معاون استاندار حلبچه عراق با بیان اینکه افتتاح گذرگاه مرزی شوشمی بر افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تاثیرگذار خواهد بود، گفت: منتظر صدور دستورالعمل برای حرکت خودروهای حمل کالا از آن هستیم.
    افتتاح گذرگاه شوشمی بر افزایش مبادلات تجاری با ایران تاثیرگذار است
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، شبکه کردی «رووداو» به نقل از «شاهین رضا» افزود: گذرگاه شوشمی هم مرز با اقلیم کردستان عراق و ایران روز گذشته به روی گردشگران دو طرف باز شد و قرار است به صورت شبانه‌روزی فعالیت کند و تردد گردشگران و تبادل کالاها را شاهد باشیم.

    وی با بیان اینکه این گذرگاه مرزی تنها محدود به ورود و خروج گردشگران نیست، ادامه داد:‌ منتظر صدور دستورالعمل برای حرکت خودروهای حمل کالا از این گذرگاه مرزی هستیم.

    معاون استاندار با بیان اینکه این گذرگاه مرزی در گذشته به روی تردد خودروهای تجاری باز بود، اظهار داشت که شوشمی اکنون شاهد تردد گردشگران است، با مسئولان ایرانی توافق شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    رضا اضافه کرد: این گذرگاه تازه افتتاح شده از نظر تجاری و سایر جنبه ها بر استان حلبچه تاثیرگذار خواهد بود، زیرا شاهد مبادلات تجاری و نه فقط تردد گردشگر خواهد بود.

    وی با بیان اینکه دولت عراق بصورت رسمی با افتتاح این گذرگاه موافقت نکرده است، گفت: تلاش برای دریافت این موافقت ادامه خواهد یافت.

    در همین حال، شبکه «رووداو» افزود: تعدادی گذرگاه مرزی بین استان‌های سلیمانیه و حلبچه در اقلیم کردستان عراق و استان‌های کرمانشاه و سنندج در ایران وجود دارد، باشماخ و پرویزخان دو گذرگاه رسمی برای تردد بین استان های یاد شده این اقلیم و استان های ایران هستند.

    بر اساس این گزارش، کیلی، سیرانبن، بشته و شوشمی گذرگاه هایی هستند که دولت عراق آنها را به رسمیت نشناخته است.

    علاوه بر گذرگاه های باشماخ و پرویزخان، دو گذرگاه بین المللی دیگر در اقلیم کردستان وجود دارد،«حاج عمران» که استان اربیل را با ایران و «ابراهیم الخلیل» که استان دهوک را با ترکیه مرتبط می کند.

    خبرگزاری زاگرُس اقلیم کردستان نیز گزارش داد که روز سه شنبه گذرگاه مرزی شوشمی بین اقلیم کردستان عراق و ایران که فقط برای تردد تجاری تعیین شده بود، به روی ساکنان اقلیم کردستان عراق و مردم پاوه در استان کرمانشاه ایران باز شد.

    زاگرس اضافه کرد: این اقدام پس از سلسله جلساتی که بین دولت اقلیم کردستان عراق و مقامات ایرانی در دوره های گذشته برگزار شده بود، انجام شد.

    گذرگاه شوشمی از سمت اقلیم کردستان عراق در روستای «تویله» و در حدود ۳۲ کیلومتری مرکز استان حلبچه قرار دارد.

    این گذرگاه از سوی ایران امکان تردد مردم دو طرف را در شهر «نوسود» در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه فراهم می کند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *