×

اولین کتاب تاریخ هورامان، به زبان هورامی منتشر شد

  • کد نوشته: 23293
  • ۱۴۰۲-۰۵-۳۱
  • 265 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: برای اولین بار کتاب تاریخ هورامان «تارێخوو هه‌ورامانی» به قلم ابراهیم شمس نویسنده و پژوهشگر مطرح پاوه‌ای به زبان هورامی منتشر شد.
    اولین کتاب تاریخ هورامان، به زبان هورامی منتشر شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از کردپرس؛ کتاب تاریخ هورامان «تارێخوو هه‌ورامانی» به قلم نویسنده و پژوهشگر مطرح پاوه‌ای آقای ابراهیم شمس به زبان هورامی تالیف و توسط انتشارات تافگه سنندج در ۴۸۰ صفحه با قطع وزیری و جلد گالینگور چاپ و منتشر شد.

    این کتاب، جلد اول از کتاب سه جلدی «هورامان» است که دو جلد دیگر این مجموعه تحت عناوین “جغرافیای هورامان” و “تاریخ ادبیات هورامان” در حال ویرایش و ارسال به ناشر هستند.

    کتاب تاریخ هورامان شامل یک مقدمه و چهار بخش است. ‌بخش اول شامل فصل‌هایی مانند منابع تاریخ هورامان، هورامان باستان، بنچاق‌های هورامان، آیین‌های باستانی، دین در هورامان (میترائیسم، زردشتی، یارسان و اسلام)  و پیرشالیار و آیین‌های عروسی پیر و کومسای است.

    بخش دوم از تاریخ هورامان‌ شامل تاریخ سلاطین هورامان بصورت تحلیلی است و به هورامان در تاریخ معاصر می‌پردازد که شامل جنگ هورامی‌ها با قوای روس، هورامان در سفرنامه مسیو چریکوف، حمله سپاه رضا شاه به هورامان، اسارت شخصیتهای سیاسی و مذهبی هورامان، شهدای پادگان جلدیان و … است.

    بخش سوم این اثر هم شامل ریشه زبان هورامی، زبان هورامی زبان آیینی یارسان‌ها، علمای هورامان و طریقت و عرفان در هورامان می‌شود.

    بخش چهارم این کتاب به صنعتگری در هورامان و بررسی پیشینه آهنگری، جولایی، پارچه بافی، کلاش هورامی، آسیاب‌های آبی در هورامان و هوارنشینی در هورامان پرداخته است.

    این کتاب دارای دو ویژگی است. اولین ویژگی آن تاریخ‌نگاری به زبان هورامی است. دومین ویژگی آن تحلیلی بودن این کتاب است.

     دوستداران تاریخ هورامان و دانشجویانی که در مورد هورامان تحقیق می کنند، می توانند از این کتاب استفاده لازم را ببرند.

    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *