×

نماینده یونسکو از سه روستای شهرستان جوانرود بازدید کرد

  • کد نوشته: 15250
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۳
  • 365 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: «حسام مهدی» ارزیاب سازمان یونسکو برای ثبت جهانی اورامانات از سه روستای کلاش لولم، قلاجی و شالگی از توابع بخش کلاشی شهرستان جوانرود روز پنجشنبه بازدید کرد.
    نماینده یونسکو از سه روستای شهرستان جوانرود بازدید کرد
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایرنا، دراین بازدید «محمدحسین طالبیان» معاون وزارت میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی، فرماندار جوانرود و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه حسام مهدی را همراهی می‌کردند.

    ۱۱ روستای شهرستان جوانرود در انتظار ثبت جهانی است.

    مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه هرسال یک اثر کشورمان ثبت جهانی می شود، گفت: امسال منطقه اورامانات با توجه به ویژگی های خاصی که دارد برای ثبت جهانی پیشنهاد شده است.

    فرهاد عزیزی افزود: یک اثر برای اینکه ثبت جهانی شود باید ویژگی های منحصربه فردی داشته باشد.

    وی به ویژگی های منحصربه فرد روستاهای منطقه اورامانات به ویژه شهرستان جوانرود اشاره کرد و اظهارداشت: ارزش هایی همچون نحوه تعامل انسان با طبیعت، معماری خاص منطقه و بافت  روستاها که که طرح و سازه آن کاملا منطبق با این ویژگی ها است، نوع معیشت و کشاورزی، مدیریت منابع آب، ارزش های فرهنگی ارتباطات اجتماعی و از همه مهمتر فرهنگ و آداب و سنن مردم از مهمترین  ویژگی های این منطقه است که می تواند میراث ارزشنمندی را به دنیا معرفی کند.

    عزیزی به اتفاقات پس از ثبت جهانی یک اثر در دنیا اشاره کرد و گفت: یک اثر پس از اینکه در ثبت فهرست جهانی گرفت در دنیا مطرح و مورد توجه جهانی قرارمی گیرد از حمایت ها و کمک هایی که دنیا برای حفظ میراث فرهنگی دارد، بهره مند می شود.

    شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر در شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. 
    به گزارش خبرنگار ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

    واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

    اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

    بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

    به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *