×

آرمان فیضی
حضور در کانون تصمیم گیری، مهم ترین راهبرد توسعه اورامانات

  • کد نوشته: 15358
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۵
  • 1266 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: می توان گفت که از دیرباز تاکنون،منطقه ی اورامانات مورد بی مهری و کم توجهی مسئولان رده بالای استانی و کشوری قرار گرفته است.
    حضور در کانون تصمیم گیری، مهم ترین راهبرد توسعه اورامانات
  • می توان گفت که از دیرباز تاکنون،منطقه ی اورامانات مورد بی مهری و کم توجهی مسئولان رده بالای استانی و کشوری قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که در طی سالیان گذشته استان کرمانشاه از سوی مرکز نشینان تصمیم گیر،مورد کم توجهی قرار گرفته و سپس در مرکز استان نیز تصمیم گیران استان، توجهی که شایسته ی منطقه ی اورامانات باشد، به این منطقه معطوف نمی دارند.

    این کم توجهی ها باعث شده است که اورامانات از قافله ی توسعه عقب بماند و ظرفیت های بی بدیلش در سایه ی بی مهری ها دست نخورده باقی بماند. برای رسیدن به توسعه، کارشناسان و صاحب نظران موارد متعددی را معمولا ذکر می کنند که البته مهم و قابل تدبر است اما نباید از یک موضوع مهم غافل شد و چشم پوشی کرد.

    اگر تدبری در مناطق برخوردار کشور داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این مناطق همواره افرادی را در حد ملی داشته اند که در کانون های تصمیم گیری حضور داشته و تاثیر گذار بوده اند و موفق شده اند که مناطق خود را در کانون توجهات قرار دهند و از این رو این مناطق را به توسعه یافتگی نزدیک کنند.

    اما اگر این موضوع را در منطقه ی اورامانات بررسی کنیم خواهیم فهمید که در طی این سالیان، نه در سطح ملی بلکه در سطح استانی نیز افراد بسیار کمی را داشته ایم که در مراکز تصمیم گیری حضور داشته باشند و بر تصمیم ها به نفع منطقه ی اورامانات تاثیر مثبتی داشته باشند.

    البته این موضوع به این معنا نیست که اورامانات افراد شایسته و توانایی برای حضور در کانون های تصمیم گیری نداشته است، بلکه این مورد بیشتر از ناملایمتی دولتها نسبت به نیروهای کرد و اهل سنت نشئت می گیرد که معمولا دولتها علی رغم شعارهای انتخاباتی شان، اجازه حضور به نیروهای کرد اهل سنت در مراکز تصمیم گیری نداده و یا بسیار اندک بوده است.

    به نظر می رسد یکی از مهم ترین راهبردهای توسعه منطقه ی اورامانات حضور نیروهای این منطقه در کانون تصمیم گیری های استانی و ملی باشد، تا این نیروها بتوانند از حقوق حقه ی مردم منطقه ی اورامانات دفاع کنند و با تاثیر مثبت بر تصمیم ها، روند توسعه اورامانات را سرعت ببخشند.

    در این راه اگر دولتها نگاهی مثبت تر به حضور نیروهای کرد اهل سنت در پست های مدیریتی و مراکز تصمیم گیری استانی و ملی داشته باشند که مایه ی خوشحالی است و راه هموارتر می شود (که در این راه دولت تدبیر و امید گام هایی هر چند کوچک برداشته است) اما اگر دولتها هم نگاه مثبتی نداشته باشند، بهتر است که مردم منطقه ی اورامانات خود دست به کار شده و با اتحاد و همدلی با حمایت کردن نخبگانشان و برجسته کردن آنان، دولت را وادار کنند که از این نیروها در کانون های تصمیم گیری بهره ببرد.

    قطعا منطقه ی اورامانات دارای نخبگانی است که نه در سطح استانی بلکه در سطح ملی و حتی جهانی می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

    به حق منطقه ی اورامانات نگین غرب کشور است و امید است روزی نخبگان آن فرصت حضور در مراکز تصمیم گیری را بیابند و ابتدا در نگاه عام به توسعه کشور کمک کرده و در نگاه خاص هم، منطقه ی زیبا اما کم برخوردار اورامانات را بر روی ریل توسعه قرار دهند.

    ✍️ آرمان فیضی

    نویسنده: آرمان فیضی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *