×

آغاز نخستین پروژه کاوش هدفمند در هورامان

  • کد نوشته: 21477
  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰
  • 403 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان از تاکید بر گردشگری رویدادمحور و نیاز به تمرکززدایی از نقاط خاص سفر در منطقه هورامان خبر داد و گفت: درصدد هستیم با معرفی صحیح منطقه توسعه گردشگری را به همراه داشته باشیم.
    آغاز نخستین پروژه کاوش هدفمند در هورامان
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایلنا، پویا طالب نیا (سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان) با اشاره به آنکه سعی دارند حوزه گردشگری اورامانات را بر اساس گردشگری رویدادمحور توسعه دهند، گفت: بعد از آنکه مراسم دف نوازی در ماه مبارک رمضان در روستای پالنگان مورد استقبال گردشگران قرار گرفت، بر آن شدیم تا گردشگری رویدادمحور را توسعه دهیم.

    به گفته او، برگزاری رویدادهای مختلف در جذب گردشگران تاثیر بسزایی دارد چنانکه برگزاری مراسم دف نوازی سبب شد تا صدها گردشگر حتی بعد از برگزاری این مراسم به پالنگان سفر کنند و این منطقه را از نزدیک ببینند.

    همین امر سبب شد تا رویدادهای دیگری هم تعریف کنیم. موفق شدیم جشنواره توت فرنگی را برگزار کنیم. حتی در این حوزه قرارداد مطالعاتی با دانشگاه رازی کرمانشاه بستیم تا ظرفیت‌سنجی گردشگری رویدادمحور را انجام دهیم و بتوانیم تقویم فرهنگی را تعریف کنیم.

    با تعریف و ارائه این تقویم، گردشگران، آژانسداران و توراپراتورها می‌توانند با دانستن تاریخ و محل برگزاری رویدادها در پهنه جغرافیای هورامان، سفر و تور خود را قبل از برگزاری جشنواره‌ها برنامه ریزی و تعریف کنند و این امر می‌تواند رشد و توسعه گردشگری را در منطقه به همراه داشته باشد.

    طالب نیا در خصوص تعداد گردشگران خارجی که بعد از ثبت جهانی به هورامان سفر می‌کنند، گفت: آمار دقیقی از تعداد گردشگران خارجی که به منطقه سفر می‌کنند در دست نداریم. این منطقه وسیع است و بسیاری از گردشگران و مسافران ممکن است با تور نیایند و به صورت انفرادی سفر کنند.

    بیش از ۸ شهرستان و ۵۰۰ روستا در منطقه قرار دارد و نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد گردشگران داشت. اما بر اساس برآوردی که داشتیم، در بهار و نوروز ۱۴۰۱ و تعطیلاتی که طی چند ماه گذشته داشتیم شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران در منطقه بودیم و به جرات می‌توانم بگویم در حوزه گردشگری غرب کشور، بیشترین تعدادگردشگران به منطقه هورامان سفر کردند.

    او با تاکید برآنکه طی تعطیلاتی که در شش ماه نخست سال داشتیم، بیشتر مراکز اقامتی، سوییت‌ها و اتاق‌ها رزرو می‌شدند و مسافر داشتند، دلیل این استقبال را علاوه بر موضوع ثبت جهانی، معرفی درست از محور گردشگری غرب کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به حضور مسافران در منطقه، علاوه بر اشتغال، درآمدزایی نیز برای مردم منطقه حاصل شده است.

    البته بر اساس آسیب شناسی‌های صورت گرفته می‌توانیم بگوییم نقاط خاصی از هورامان شناخته شده هستند مانند پاوه، اورامانات تخت و پالنگان و در زمان پر مسافر با توجه به حجم بالای گردشگران نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها به طور کامل باشیم. از این رو بر آن شدیم تا نقاط دیگر منطقه را نیز معرفی کنیم تا تمرکززدایی از سایت‌های معروف داشته باشیم.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان درخصوص برنامه‌های حفاظتی این پایگاه نیز گفت: ساماندهی بافت چند روستا از جمله قلاجی از توابع بخش کلاشی شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه را شروع کرده‌ایم.

    فاز نخست ساماندهی بافت این روستا تمام شده و فاز دوم ساماندهی نیز با استفاده از اعتبارات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده. پلان مدیریت هورامان از دیگر پروژه‌هایی است که تعریف شده و به زودی کتاب آن چاپ خواهد شد.

    طالب نیا همچنین از انجام فصل کاوش در یکی از تپه‌های شاخص در اورامان خبر داد و گفت: فاز نخست لایه نگاری در روستای پایگلان در شهرستان سروآباد انجام شده و عرصه و حریم آن تعیین و مشخص شده است. با تامین اعتبارات لازم دومین فاز نیز انجام خواهد شد.

    درواقع این کاوش، نخستین پروژه هدفمند باستان‌شناسی در هورامان است. از آنجا که لایه‌های باستانی در هورامان با توجه به شرایطی که دارد، مورد کاوش باستان‌شناسان قرار نگرفته‌اند و در بیشتر مواقع بررسی‌های سطحی صورت گرفته، بر آن شدیم با شناسایی محوطه‌ای باستانی، کاوش هدفمند داشته باشیم.

    محوطه پایگلان به لحاظ استراتژیک و از نظر نوع محوطه‌ای که است ۳۶ متر لایه‌های باستانی دارد. بر اساس لایه‌هایی که در این تپه بدست می‌آید می‌توانیم نتایجه آنرا به سایر محوطه‌ها تعمیم دهیم و سفال‌ها و قدمت آن‌ها را شناسایی کنیم. این پروژه برای تعیین گاهنگاری منطقه بسیار اهمیت دارد.

    او ادامه داد: بر اساس داده‌های سطحی، قدمتی شش هزارساله برای این محوطه تعریف شده است. اما لایه‌های اولیه که تاکنون کاوش شده به دوره‌های اسلامی و تاریخی مرتبط است و سفال‌ها و اشیاء فلزی متعددی بدست آوردیم که برخی به دوره عصر آهن هم می‌رسد.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان همچنین درخصوص پروژه‌های مرمتی این منطقه گفت: ساماندهی و استحکام بخشی محوطه پیرشالیار را در دست داریم تا بتوانیم محوطه را برای برگزاری مراسم پیرشالیار آماده کنیم. البته فضا تغییری نخواهد کرد و بیشتر نظم و نظام پیدا خواهد کرد.

    منبع: ایلنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *