×

رونق پرورش ماهیان سردآبی در پاوه

  • کد نوشته: 15578
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۴
  • 1768 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: در دل کوههای به بلندای قدمت اورامانات نهرهای جاری حالا جایی شده است برای تولید ماهیان سردآبی که توانسته است رونق تولید را در این منطقه دو چندان کند.
    رونق پرورش ماهیان سردآبی در پاوه
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان پاوه که کوهستانی است بیشتر استخر‌های پرورش ماهی آن در کنار کوهستان و پایین دره‌های عمیق احداث شده است.

    مزرعه ۲۰۰۰ متری پرورش ماهیان سردابی آقای فرجی هم در پایین‌ترین قسمت یک دره عمیق در حوالی روستای دشه قرار دارد.

    او می‌گوید: برای به ثمر رساندن این مزرعه دو سال تلاش کرده است و سرمایه زیادی را هزینه کرده تا زمین ناهموار پایبن دره را صاف کند و انگاه استخر‌ها را بسازد و آب چشمه را با ساخت کانالی به طول یک کیلومتر انجا هدایت کند، ولی حالا آن سختی‌ها به پایان رسیده وتوانسته است بازار خوبی را در کشور به دست آورد و به نقاط مختلف از جمله تهران قم اصفهان ماهی ارسال می کند.

    موقعیت جغرافیایی شهرستان پاوه به گونه‌ای است که در کنار دره‌های عمیق رود‌ها و چشمه ساران فراوانی دارد و همین باعث شده است استخر‌های پرورش ماهی سردابی در این منطقه رونق بگیرد. 

    مدیرکل شیلات استان کرمانشاه می‌گوید: در شهرستان پاوه ۶۲ مزرعه ماهیان سردابی احداث شده است که سالانه ۳۵۰۰ تن ماهی تولید می‌کنند.

    به گفته آقای افضلی صد‌ها نفر در این بخش مشغول کارند و حالا پاوه قطب ماهیان سردابی در غرب کشور محسوب می‌شود.

    آقای احمدی هم که استخر پرورش ماهی هایش را در کنار در‌های عمیق احداث کرده می‌گوید برای ساخت استخر مصالحی مانند گچ و سیمان و آهن را با قاطر حمل می‌کرده است و حالا یازده استخر احداث کرده است.

    این مزرعه داران از حمایت شیلات استان و همچنین صندوق‌هایی مانند صندوق کار افرینی امید می‌گویند که با اهدا وام‌های کم بهره به ان‌ها زمینه احداث مزارع را فراهم کرده اند. 

    به گفته مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن تولیدات رتبه چهارم را در تولید ماهیان سردابی در بین استان‌های غیر ساحلی دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *